Na tom přejezdu pak dali novou 71čku s podstavcem a boční 71čkou a nyní tam jsou plasty Peca Vlaky
Dobrý večer, měl bych zájem o DVD Posázavského pacifiku, které z nich by se dalo koupit. Děkuji za odpověď. Jaroslav Hais
chodil jsem do školy v podzamčí jak se nekdopta je mi 79 let ale hodne pamatuji s PC neumim pracovat spise telefonem 607172382 stehlik jan
chodil jsem do školy v podzamčí jak se nekdopta je mi 79 let ale hodne pamatuji s PC neumim pracovat spise telefonem 607172382 stehlik jan
Takže přátelé na Dobříši bude v říjnu 2020 zprovozněno RZZ ESA s JOP, stařičké ústřední mechanické stavědlo uvedené do provozu v roce 1976 půjde na věčný odpočinek a nahradí ho moderní počítač. Luboš
Dneska jsem ve svých 46+ letech zjistil, co je to "odvratná výhybka", u vás jsem na fotce viděl i jak vypadá. Díky. Egi
Diskuze o tratích Posázavského pacifiku. MěcheniceStručný popis nádražíŽelezniční stanice Měchenice je malé nádraží, které disponuje třemi průběžnými kolejemi. V areálu stanice je zachovalá vodárna, která sloužila k dozbrojování parních lokomotiv. Stanice se nalézá na okraji stejnojmenné obce. Obec Měchenice je nevelká obec, která má rekreační charakter. V jejím okolí se nachází chatové osady. Stávající název obce je část původního názvu Trnová-Měchenice. Ten vznikl jako složenina ze jména obce Měchenice a Trnová, která je vzdálena asi dva kilometry. Měchenický ocelový mostKrásná fotografie zachycující celé okolí Měchenic. Vidět je jak samotná železniční stanice, tak měchenický most v pozadí Podnikatelství staveb Ing. Osvalda Žiwotského a Josefa Hraběte začalo v listopadu 1895 se stavbou trati z Modřan do Dobříše. Její stavební délka činila 39,6 km. Celá stavba byla dokončena za osmnáct měsíců. Veřejný provoz na tomto úseku byl zahájen 22. září 1897. Za odbočkou Skochovice přechází dobříšská trať přes mohutný ocelový most z pravého na levý břeh Vltavy, kde byla vybudována železniční stanice Trnová Měchenice (dnes Měchenice). Most u Trnové, jak se tehdy oficiálně nazýval, nebyl právě jednoduchou stavbou. Jedná se o ocelový příhradový most se spodní mostovkou a vrchním zavětrováním. Měří přes 200 metrů a při levém břehu je veden částečně v oblouku. Ocelová mostní konstrukce mostu je nýtovaná. Skládá se celkem z pěti polí. Čtyři mostní pole mají jak horní, tak dolní pasy rovné, hlavní (největší) pole má horní pas obloukový. Hlavní pole bylo svým rozpětím 83,5 metrů největší svého druhu postavené do té doby na místních drahách. Stavba ocelových konstrukcí mostu byla zadána třem českým mostárnám najednou. Důvodem byl požadavek na rychlé a včasné provedení prací. Stavba hlavního mostního otvoru byla zadána firmě Bratří Prášilů. Dvě mostní pole o rozpětí 36,7 metrů a 37,22 metrů byla zadána ke stavbě firmě První českomoravská továrna na stroje, zbývající pole o rozpětí 37,29 metrů a 12,80 metrů Pražské akciové strojírně (dříve Ruston a spol.). Při stavbě mostu bylo prvně v českých zemích použito zakládání pilířů mostu v řečišti na studních. V roce 1935 byla u Skochovic vedle ocelového železničního mostu přes Vltavu postaveno mostní provovizorium. Důvodem stavby byla nutnost zvednout ocelový most, kvůli zvýšení hladiny Vltavy po dostavbě vranské přehrady. Vzácný snímek z archivu pana Čadila zachycuje oba mosty, přičemž na provizorium právě vjíždní vlak od Vraného. V roce 1935, před napuštěním přehrady ve Vraném, musely být z důvodu zvednuté hladiny Vltavy zvýšeny mostní pilíře o 2,75 metru tak, aby i nadále mohly pod mostem proplouvat lodě. Práce probíhaly v termínu od 6. června 1935 do září 1936. Aby byl během úpravy mostu zachován provozu na trati, bylo vedle stávajícího mostu vybudováno mostní provizorium, které vybudoval železniční pluk Pardubice. Šlo o železnou nosnou konstrukci na dřevěných bárkách. Celková délka přeložky tratě s mostním provizoriem činila 260 metrů. Most sloužil železničnímu provozu 100 let a v roce 1998 byla vzhledem k jeho špatnému technickému stavu zahájena celková rekonstrukce. Rekonstrukce byla rozdělena na dvě etapy. Koncem září roku 2000 byla na mostě přerušena železniční doprava a zahájena nepřetržitá výluka. Vlaky směrem do Dobříše zajížděly do Davle, odkud byli cestující směřující dále na Dobříš dopravováni autobusy do Měchenic. Na zbytku trati z Měchenic do Dobříše byla provozována kyvadlová železniční doprava zajišťovaná motorovými lokomotivami řady 749 s několika vozy Bmo. Po třech letech oprav a dvouměsíční nepřetržité výluce byl 2. listopadu ve večerních hodinách zahájen provoz na rekonstruovaném mostě. Slavnostní zahájení pak měchenický most zažil 17. listopadu jízdou zvláštního parního vlaku. Do čela vlaku s nostalgickou soupravou z Prahy do Dobříše byla nasazena parní lokomotiva 434.2186. Most po rekonstrukci splňuje veškerá kritéria na něj kladená. Nápravový tlak byl zvýšen na 20 tun a po dokončení závěrečných prací došlo i na zvýšení rychlosti z původních 10 km/h před rekonstrukcí na 50 km/h. Celkové náklady na rekonstrukci přesáhly 13 miliónů korun. Zajímavostí je, že před provedení celkové rekonstrukce mostu kolovaly tiskem různě katastrofické scénáře o technickém stavu mostu. Některé z nich vypovídaly dokonce o možném zřícení mostu. Perličkou byly příběhy o cestujících, kteří při průjezdu vlaku přes most postávali u otevřených dveří, aby byli připraveni v případě zřícení mostu vyskočit z vlaku jako první. Podle vyjádření SDC Praha však nebyl most nikdy v tak žalostném stavu a ve stavu před rekonstrukcí, při snížené přechodnosti a traťové rychlosti, ho bylo možné udržet v provozu ještě několik let. Z historie mostu jistě stojí za zmínku, že si zahrál v úvodu amerického válečného filmu Most u Remagenu, který v Davli a okolí v roce 1968 natáčel americký štáb. Role měchenického mostu v tomto filmu byla pouze vedlejší a hlavní roli si zahrál ocelový most v Davli, který byl při této příležitosti za pomocí kulis a jiných filmařských pomůcek poněkud poupraven. V pravobřežní stráni, přímo u mostu, byl filmaři dokonce vyražen několik desítek metrů dlouhý filmový železniční tunel, který byl posléze opět zavezen vytěženým materiálem a zlikvidován. Zbytky portálu tunelu lze ve stráni najít dodnes. Obec Davle se po dobu natáčení proměnila na německé město Remagen. Americké uniformy v socialistickém státě tenkrát posloužily jako záminka k útokům na pražské politické „jaro“ a film musel být po ruské invazi k nám dokončen ve Francii. Zatoulaná dodávka v MěchenicíchJako na zjevení musel ráno 16. března 2006 koukat strojvedoucí prvního osobního vlaku z Dobříše na Prahu, když u Měchenického mostu narazil na kolejích na odstavený automobil Ford Transit. Co se muselo honit v hlavě řidiče, který se vydá na cestu po kolejích se asi stěží dozvíme. Je však zajímavé s jakým materiálem se můžeme na silnici setkat. Vskutku zajímavé překvapení čekalo ve čtvrtek 16. března roku 2006 na strojvedoucího vlaku Os 19000 z Dobříše do Prahy. Ospalá jízda prvního ranního vlaku byla náhle ve 4.51 ukončena za stanicí Měchenice, kde strojvedoucí „skočil“ po rychlobrzdě. Na kolejích před ním totiž stála bílá dodávka Ford Transit. Díky rychlé reakci strojvedoucího zůstal vlak stát přibližně dvacet metrů od stojícího auta. Jediný „logický“ důvod proč se dodávka na koleje vypravila je, aby přejela po měchenickém mostě do Skochovic. Řidič se pro tuto šílenou zkratku musel rozhodnout někdy v nočních hodinách po průjezdu posledního vlaku. Ten projíždí Měchenicemi 10 minut po půlnoci. Pak mohla dodávka v klidu sjet v Měchenicích na koleje, přejet skochovické zhlaví stanice a vyrazit k mostu. Asi 10 metrů před ním však uvízla. Řidič zoufalou situaci vyřešil tak, že nechal dodávku s rozsvícenými světly stát na kolejích a utekl. Po objevení dodávky ranním vlakem byla zavolána policie, hasiči a odchytová služba. Ta přijela pro dvě štěňata, která ležela na kolejích pod dodávkou. Štěňata patřila řidiči dodávky, který tvrdil, že mu vůz i se psy někdo ukradl. Pražská úklidová firma Test, které dodávka patřila se k celé situaci nechtěla vyjadřovat. Policie případ šetří jako obecné ohrožení. Na místo se dostavila jednotka středočeských hasičů PS Jílové u Prahy a krátce po ní i jednotka pražských drážních hasičů. Těm přijel na pomoc autojeřáb AD 20 – Tatra 148 HZS ČD Kolín. Aby bylo možné dodávku z kolejí dostat, museli hasiči vykácet svah od silnice k trati, který byl porostlý množstvím náletových dřevin. Pak ji již jeřáb lehce sundal z kolejí a usadil na silnici. Během odstraňování dodávky byla v dotčeném úseku zavedena náhradní autobusová doprava (NAD), zajištěná autobusy DP HLMP. Náhradní doprava se týkala vlaků Os 19006 a Os 19008 v úseku Měchenice – Davle a Os 19003 i Os 19005 v opačném směru. Než však byly zajištěny náhradní autobusy, musely být některé vlaky odřeknuty bez náhrady. Jednalo se o vlak Os 19002, Os 19004 a Os 19001. V případě prvních dvou byli cestující v Měchenicích odkázáni na Pražskou integrovanou dopravu. Odřeknut byl samozřejmě i vlak, který dodávku objevil. Jeho cestující však převedl dozorce výhybek odbočky Skochovice přes železniční most a do Prahy byli přepraveni vlakem Os 9000 z Čerčan. Přerušení oběhů lokomotiv a vlakových souprav si vyžádalo jejich mimořádné obraty. Celá akce skončila ve 12.10, kdy byl obnoven průjezd vlaků z Měchenic do skochovické odbočky. Aktualizace: 26. prosince 2013
KomentářeK článku je celkem 6 komentářů >>> ZOBRAZIT KOMENTÁŘE Přidat komentář!!!POZOR!!! - KOMENTÁŘE JSOU DOČASNĚ ZABLOKOVÁNY - !!!POZOR!!!
Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM |