Dobry den, jak se dozvim ktery ze spoju mezi Cercanami a Ceskym Sternberkem jsou s historickou lokomotivou? Dekuji Jan Komarek

Jan Komarek

 

Dobrý den, zdravím vás z Mníšku pod Brdy, kde jsem kronikářkou. Ve vašem článku mě zaujala jistá fakta. Ráda bych na vás získala kontakt. Děkuji a zdravím. Věra Havlišová

Věra Havlišová

 

Chci potvrdit to na co vzpomíná Zděnek Neuman. Dobře jsme se znali a užívali jsme si volné chvíle na návsi s místními kamarády, kde se hrál fotbálek (okínka, na schovávanou, na řemesla apod.) V 60 l ...

Jan Krutský

 

Všiml jsem si, že je zde uvedený i popis původního nádraží. Což je super a bylo by to skvělé u všech stanic. Dovolil bych si tyto údaje upřesnit. Výpravní budova nebyla typu 56/H -takovou normálii ani ...

Ondřej R.

 

Dobrý den, chtěl bych se podílet na moji vzpomínku jménem Samopše, jak železniční zastávkou tak samotnou obcí a okolí mlýna. Do Samopše jsem začal jezdit cca v roce 1954, kdy jsem spatřil svět ale ni ...

Zdenek Neuman

 

Shromažďuji informace týkající se zde uváděného území, především v souvislosti s trampingem. Jedná se o součást projektu NAKI (národní a kulturní identita). Chcete-li přispět nějakou informací, prosím ...

Tomáš Veith

 

Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka
Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Tunely na trati 212

Stručný popis tunelů

Pohled z ratajského portálu tunelu Ratajský II, jenž leží mezi ratajskou odbočkou a žst. Ledečko. Za tunelem je patrný ocelový ratajský most přes řeku Sázavu a budova ratajské odbočky. Snímek z 10. května 2008.

Pohled z ratajského portálu tunelu Ratajský II, jenž leží mezi ratajskou odbočkou a žst. Ledečko. Za tunelem je patrný ocelový ratajský most přes řeku Sázavu a budova ratajské odbočky. Snímek z 10. května 2008.

Při budování obou železničních tratí v Posázaví, narazily jejich stavitelé na obdobný problém. Jejich trasa totiž vedla velice obtížným terénem řeky Sázavy. Proto bylo nutné vybudovat velké množství umělých staveb, jako jsou propustky, náspy a samozřejmě tunely. V náročných úsecích nad řekou Sázavou na sebe tyto jednotlivé umělé stavby velice těsně navazují a vytvářejí tak unikátní technické dílo. Na rozdíl od malých propustků, kterých je na trati přes dvě stovky, jsou tunely dobře patrné, takže se staly důležitým orientačním bodem i pro řadu cestujících.

Trať horního posázavského pacifiku z Čerčan do Světlé nad Sázavou se honosí celkem 8 tunely, jež leží mezi stanicí Sázava-Černé Budy a zastávkou Horní Ledeč. První dvojice ze zmiňovaných tunelů se nachází přibližně jeden kilometr za stanicí Sázava-Černé Budy. Jedná se o tunel Samopšecký a Ledečský II, které jsou společně neoficiálně nazývány jako sázavské tunely. Další dva nedaleké tunely leží v obvodu stanice Ledečko, která je tak doslova uzavřena mezi tunely. První ze směru od Čerčan se nachází mezi předvěstí vjezdového návěstidla a vjezdovým návěstidlem ledečské stanice. Oficiálně se tento tunel nazývá jako Ledečský I. Z opačné strany se před stanicí Ledečko nachází druhý nejdelší tunel na trati. Jedná se o tunel Ratajský II, který vyúsťuje přímo na ratajský ocelový most přes řeku Sázavu, za nímž se trať dělí na posázavskou dráhu do Světlé nad Sázavou a lokálku do Kolína. Na kolínské trati též můžeme nalézt i jmenovce námi zmiňovaného tunelu, tedy tunel Ratajský I.

Scenérie sázavských tunelů na trati 212 mezi žst. Sázava-Černé Budy a zastávkou Samopše. Pohled ze skalního masivu nad tunelem Ledečský II na tunel Samopšecký. Snímek z 31. května 2008.

Scenérie sázavských tunelů na trati 212 mezi žst. Sázava-Černé Budy a zastávkou Samopše. Pohled ze skalního masivu nad tunelem Ledečský II na tunel Samopšecký. Snímek z 31. května 2008.

Jeden osamocený krátký tunel nalezneme též mezi kácovskou a střechovskou zastávkou. Další zajímavý tunel se nachází až mezi zastávkou Laziště a stanicí Vlastějovice. Tento tunel je zajímavý tím, že z obou stran je obklopený ocelovými mosty přes řeku Sázavu. Při jízdě ze zastávky Laziště tak trať vjede na velký ocelový most přes řeku Sázavu, aby následně zajela do Vlastějovického tunelu a z něj opět po ocelovém mostě překročila řeku Sázavu. Tento tunel je dlouhodobě známý svým špatným technickým stavem. Proto se od 80. let minulého století připravovala jeho oprava. Tunel totiž trpěl na prosakující vodu, která ničila jeho ostění. Oprava spočívala ve zpevnění jeho stěn pomocí betonových injektáží, pletiva a stříkaného betonu. Začalo se od vlastějovického portálu a postupně se zpevnily asi dvě třetiny tunelu, načež byly práce přerušeny. Dodnes není poslední třetina tunelu hotová. Voda tak stále prosakuje, kameny jsou narušené a občas dokonce některý z nich vypadne. Kromě stavu tunelu nám dobu oprav připomíná i prohlídkový vůz, který je dlouhodobě odstaven na kusé manipulační koleji v železniční stanici Vlastějovice.

Poslední dva tunely se nacházejí v okolí stanice Ledeč nad Sázavou. První z nich je Podhradský tunel, který se svou délkou 251 metrů řadí na první místo a stává se tak nejdelším tunelem na trati. Druhý, oficiálně zvaný jako Hornoledečský, leží mezi ledečskou stanicí a zastávkou. Tunel je zajímavý tím, že prochází pod svahem, na němž stojí starý ledečský hrad.

Charakteristika tunelů na trati 212

Úsek Název Km poloha portálů Délka [m] Foto
Sázava-Černé Budy – Samopše Samopšecký 43,779 – 43,746 33 foto foto
Ledečský II 43,633 – 43,579 54 foto foto
Samopše – Ledečko Ledečský I 40,220 – 40,096 124 foto foto
Ledečko – Rataje nad Sázavou zastávka Ratajský II 0,992 – 1,188 196 foto foto
Kácov zastávka – Střechov nad Sázavou Kácovský 4,148 – 4,241 93 foto foto
Laziště – Vlastějovice Vlastějovický 19,906 – 19,994 88 foto foto
Chřenovice-Podhradí – Ledeč n/S. Podhradský 29,081 – 29,332 251 foto foto
Ledeč nad Sázavou – Horní Ledeč Hornoledečský 32,670 – 32,700 30 foto foto

Aktualizace: 30. prosince 2010
Text: Džurný Jakub

Komentáře 

K článku je celkem 3 komentářů >>> ZOBRAZIT KOMENTÁŘE

Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

Email

Smažte slovo "SPAM" – jinak se zpráva neodešle
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM