Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka
Stará jízdenka Stará jízdenka

Dobry den, jak se dozvim ktery ze spoju mezi Cercanami a Ceskym Sternberkem jsou s historickou lokomotivou? Dekuji Jan Komarek

Jan Komarek

 

Dobrý den, zdravím vás z Mníšku pod Brdy, kde jsem kronikářkou. Ve vašem článku mě zaujala jistá fakta. Ráda bych na vás získala kontakt. Děkuji a zdravím. Věra Havlišová

Věra Havlišová

 

Chci potvrdit to na co vzpomíná Zděnek Neuman. Dobře jsme se znali a užívali jsme si volné chvíle na návsi s místními kamarády, kde se hrál fotbálek (okínka, na schovávanou, na řemesla apod.) V 60 l ...

Jan Krutský

 

Všiml jsem si, že je zde uvedený i popis původního nádraží. Což je super a bylo by to skvělé u všech stanic. Dovolil bych si tyto údaje upřesnit. Výpravní budova nebyla typu 56/H -takovou normálii ani ...

Ondřej R.

 

Dobrý den, chtěl bych se podílet na moji vzpomínku jménem Samopše, jak železniční zastávkou tak samotnou obcí a okolí mlýna. Do Samopše jsem začal jezdit cca v roce 1954, kdy jsem spatřil svět ale ni ...

Zdenek Neuman

 

Shromažďuji informace týkající se zde uváděného území, především v souvislosti s trampingem. Jedná se o součást projektu NAKI (národní a kulturní identita). Chcete-li přispět nějakou informací, prosím ...

Tomáš Veith

 

K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Ledeč nad Sázavou

Současnost železniční stanice

Železniční stanice Ledeč nad Sázavou je mezilehlou stanicí na trati číslo 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou. Je vybavena celkem čtyřmi kolejemi – z toho třemi dopravními (číslo 1, 2 a 4) a jednou manipulační (číslo 3). Manipulační kolej číslo 3 (první od nádražní budovy) je na světelském zhlaví kryta výkolejkou. Na zručském zhlaví jsou dvě výkolejky, které kryjí přejezd. Dále je na tomto zhlaví možný vjezd na dopravní kolej číslo 1 (druhou od nádražní budovy) přes dvě odvratné výhybky. U této koleje se též nachází kolejová rampa a v minulosti tu byla také kolejová váha, která se již delší dobu nepoužívala a při rekonstrukci stanici byla zrušena včetně přilehlého domku. Na konci koleje na zručském zhlaví (až za přejezdem) je vybudováno stáčiště mazutu pro firmu KOVOFINIŠ. Protože se jedná pouze o manipulační kolej, zabezpečovací zařízení neumožňuje z této a na tuto kolej stavět vlakové cesty. Není tedy ani osazena odjezdovými návěstidly.

Na dopravních kolejích číslo 1, 2 a 4 (od budovy druhá, třetí a čtvrtá) zastavují osobní i nákladní vlaky, lze zde provádět jejich vjezdy, odjezdy, průjezdy (průjezdu bez zastavení jsem však zatím nebyl svědkem), křižování a předjíždění těchto vlaků. Na kolej číslo 2 navazuje vlečka do dřevozpracujícího závodu. Na kolej číslo 4 navazuje kusá kolej s plechovou garáží pro „MUVku“. V minulosti zde bylo malé depo se stáním pro jednu parní lokomotivu s odpopelovací jámou.

Nádražní budova je jednopatrová z doby vzniku dráhy (provoz zahájen v roce 1903) a nachází se blíže ke světelskému zhlaví. Ve stanici se nachází dopravní kancelář se sídlem výpravčího a vnitrostátní pokladna. Na nádražní budovu bezprostředně navazuje skladiště vozových zásilek. Nádražní budova dostala novou omítku včetně nového vnitřního vybavení v roce 2003 v souvislosti s oslavami 100 let trati Světlá nad Sázavou – Kácov.

Výhybky ve stanici jsou stavěny místně a uzamykány výměnovými zámky. Do padesátých let byla stanice zcela bez návěstidel, zhruba na přelomu padesátých a šedesátých let zde byla instalována světelná vjezdová návěstidla vzoru SSSR (třísvětlová – návěsti stůj, volno a „přivolávačka“) s předvěstmi stejného vzoru. Tato návěstidla byla nezávislá na výhybkách a sloužila až do roku 1986. V tomto roce bylo ve stanici vybudováno staniční zabezpečovací zařízení TEST se světelnými návěstidly vzoru AŽD. Takto byla nahrazena vjezdová návěstidla a jejich předvěsti. Nově zde byla instalována také odjezdová návěstidla u dopravních kolejí. Tato nová návěstidla již využívají zjednodušenou rychlostní návěstní soustavu a vjezdové návěstidlo zároveň předvěstí návěsti odjezdovým návěstidlům. Při vybudování tohoto zabezpečovacího zařízení bylo sice ponecháno místní stavění výhybek, k výhybkám však byly vybudovány betonové stojany s elektromagnetickými zámky napojenými na staniční zabezpečovací zařízení. Tyto zámky při postavené vlakové cestě drží klíče od přilehlých výhybek a naopak chybějící klíč znemožňuje postavení vlakové cesty.

Na světelském zhlaví se nacházejí dva přejezdy původně vybavené jen výstražnými kříži, v 60. letech byly vybaveny zabezpečovacím zařízením VÚD se světelnými výstražníky a závorami ovládanými při jízdě do stanice jízdou vlaku a při odjezdu ze stanice tlačítky výpravčího. Při vzniku staničního zabezpečovacího zařízení TEST byla vybudována závislost s tímto zařízením. Zajímavostí bylo doplnění světelných výstražníků automobilovými houkačkami. V 90. letech byly tyto výstražníky nahrazeny výstražníky AŽD se zvonkovou výstrahou. V roce 2003 bylo toto zabezpečovací zařízení na obou přejezdech demontováno a místo něj zde vzniklo nové zabezpečovací zařízení AŽD 97 s polovičními závorami, novými výstražníky a též zvonkovou výstrahou. Vjezdové návěstidlo na světelském zhlaví kryje oba tyto přejezdy. Zajímavostí je, že předvěst tohoto návěstidla se nachází těsně před zastávkou Horní Ledeč. Na zručském zhlaví se též nacházejí dva přejezdy – ty však jsou dosud bez zabezpečení a pouze jsou označeny výstražnými „Ondřejskými“ kříži.

Staniční kolejiště prošlo v roce 2006 komplexní rekonstrukcí – kromě kolejiva zde bylo kompletně vyměněno štěrkové lože a byla zde vybudována nová vyvýšená nástupiště.

Co se týče traťového zabezpečovacího zařízení, tak v úseku Ledeč – Světlá je zaveden reléový poloautoblok. V úseku Ledeč – Vlastějovice, jakožto na celém zbytku tratě 212 je zavedeno telefonické dorozumívání.

Text: Jiří Kratochvíl


Autoři fotografií a majitelé archivu starých pohlednic jsou uvedeny vždy pod snímkem.
Jízdenky: Jakub Džurný

Komentáře 

K článku je celkem 2 komentářů >>> ZOBRAZIT KOMENTÁŘE

Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

Email

Smažte slovo "SPAM" – jinak se zpráva neodešle
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM