Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka
Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka

https://www.trampsky-magazin.cz/blog/legendarni-hospoda-u-starce-uz-neni-zavrena-748.html

Marty

 

Chtěla bych vám moc poděkovat, jelikož vaše fotografie udělaly velkou radost mé 96ti leté pratetě, která v tomto sanatoriu byla ve službě od roku 1938 a stále na to vzpomíná a díky vašim fotografiím s ...

Hana Krůčková

 

Dobry den, jak se dozvim ktery ze spoju mezi Cercanami a Ceskym Sternberkem jsou s historickou lokomotivou? Dekuji Jan Komarek

Jan Komarek

 

Dobrý den, zdravím vás z Mníšku pod Brdy, kde jsem kronikářkou. Ve vašem článku mě zaujala jistá fakta. Ráda bych na vás získala kontakt. Děkuji a zdravím. Věra Havlišová

Věra Havlišová

 

Chci potvrdit to na co vzpomíná Zděnek Neuman. Dobře jsme se znali a užívali jsme si volné chvíle na návsi s místními kamarády, kde se hrál fotbálek (okínka, na schovávanou, na řemesla apod.) V 60 l ...

Jan Krutský

 

Všiml jsem si, že je zde uvedený i popis původního nádraží. Což je super a bylo by to skvělé u všech stanic. Dovolil bych si tyto údaje upřesnit. Výpravní budova nebyla typu 56/H -takovou normálii ani ...

Ondřej R.

 

K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Petrov u Prahy

Budování spojovacího úseku dráhy

Dnešní železniční zastávka v Petrově u Prahy byla vybudována současně se stavbou traťového úseku Jílové – Vrané. Ten byl z dolní posázavské tratě budován jako poslední, přičemž jeho stavba byla zadána v lednu 1898. Bylo to tedy teprve tři měsíce poté, co byl oficiálně zahájen provoz na traťovém úseku Modřany – Dobříš a Požáry (dnešní Prosečnice) – Jílové. Důvodem proč nemohla být celá trať uvedena do provozu najednou byly tahanice o umístění jílovského nádraží a tedy dalšího trasování tratě od Požár směrem na Vrané. To bylo důvodem etapové stavby tratě, kdy jako první (samozřejmě bez trat ... odkaz na celý text.

Staré snímky s motivem železnice

Záběr z pořadu
Záběr z pořadu
Vzpomínky ztraceného času
Záběr z pořadu
Záběr z pořadu
Vzpomínky ztraceného času
Dřevěná čekárna žel. zastávky
Dřevěná čekárna žel. zastávky
archiv Jakub Džurný
Železniční zastávka od západu
Železniční zastávka od západu
archiv Jakub Džurný
Maškova restaurace na zastávce
Maškova restaurace na zastávce
30. léta | archiv knihovna Hradišťko
Ledová dřenice a zastávka
Ledová dřenice a zastávka
1940 | archiv Tomáš Křivánek
Železniční zastávka s hospodou
Železniční zastávka s hospodou
archiv Jakub Džurný
Železniční zastávka od západu
Železniční zastávka od západu
archiv Jakub Džurný
Restaurace na železniční zastávce
Restaurace na železniční zastávce
archiv knihovna Hradišťko
Budova zastávky a hlásky
Budova zastávky a hlásky
archiv Jakub Džurný
Hláska včetně vstřícného návěstidla
Hláska včetně vstřícného návěstidla
1939 | archiv Jakub Džurný
Pikovická hláska s návěstidlem
Pikovická hláska s návěstidlem
1940 | archiv Tomáš Křivánek
Hláska včetně vstřícného návěstidla
Hláska včetně vstřícného návěstidla
archiv Jakub Džurný
Nástupiště pikovické zastávky
Nástupiště pikovické zastávky
1914 | archiv Jakub Džurný
Trať u pikovické zastávky
Trať u pikovické zastávky
1937 | archiv Jakub Džurný
Trať z vyhlídky na Třeštiboku
Trať z vyhlídky na Třeštiboku
1943 | archiv Jakub Džurný
Následky silné letní bouře
Následky silné letní bouře
1969 | Pavel Zítko
V sutinách je i stržený propustek
V sutinách je i stržený propustek
1969 | Pavel Zítko
Trať a tunel nad řekou
Trať a tunel nad řekou
archiv Jakub Džurný
Partie na Sázavě u Pikovic
Partie na Sázavě u Pikovic
1914 | archiv Jakub Džurný
Trať u skalního komínu u Pikovic
Trať u skalního komínu u Pikovic
10. léta | archiv knihovna Hradišťko
Skalní komín u Pikovic
Skalní komín u Pikovic
1925 | archiv Jakub Džurný
Trať u skalního komínu
Trať u skalního komínu
1926 | archiv Jakub Džurný
Trať u skalního komínu
Trať u skalního komínu
archiv Jakub Džurný
Trať u skalního komínu u Pikovic
Trať u skalního komínu u Pikovic
1939 | archiv Jakub Džurný
Trať u skalního komínu u Pikovic
Trať u skalního komínu u Pikovic
1940 | archiv Jakub Džurný
Trať nedaleko skalního komínu
Trať nedaleko skalního komínu
1947 | archiv Jakub Džurný
Skalní komín, trať a vory na řece
Skalní komín, trať a vory na řece
archiv Jakub Džurný
Komín před výstavbou tratě
Komín před výstavbou tratě
archiv Jakub Džurný
Parní vlak u pikovického komínu
Parní vlak u pikovického komínu
archiv Jakub Džurný
Kolorovaná pohlednice komínu
Kolorovaná pohlednice komínu
archiv Jakub Džurný

Komentáře 

Jan Komarek / 15.4.2018 - 08:04

Dobry den, jak se dozvim ktery ze spoju mezi Cercanami a Ceskym Sternberkem jsou s historickou lokomotivou? Dekuji Jan Komarek

Tomáš Veith / 9.11.2017 - 13:11

Shromažďuji informace týkající se zde uváděného území, především v souvislosti s trampingem. Jedná se o součást projektu NAKI (národní a kulturní identita). Chcete-li přispět nějakou informací, prosím pište na veith@vukoz.cz

Martin Sojka / 28.2.2016 - 14:02

Dobrý den.Je s podive,že až teď jsem nalezl tyto stránky.Pár bonusů : Jsem vnukem Ferdinanda Mackeho - chata Narvik,druhá postavená chata na medníku.Hospoda u starců ? znám dokonale hystorky od dědy a vlastním i totem osady orange.Pokud se bude konat někdy sraz těch kdo má rád Medník tak určitě rád přijedu.

Josef Svoboda / 26.4.2015 - 13:04

Tak vážení nejdříve k návěstidlu.Bylo na levé straně směr na Luka hned za zatáčkou. Paní Čabanova prodávala lístky ještě v roce 1974.V domku u mostu občas opravdu přespával Eda Fiala s paní. Měl chatu za Starcovou hospodou.Eda byl velmi dobrý klarinetista a hrával s klukama Jirkou Salačem a jeho brachou výborný jazz ve vesnici u Dolejšů.A teď ke střelnici. Jako kluci jsme v Pikovicich prolezli kde co.Na střelnici jsme sbírali kulky a pak jsme je používali do praků. Pár metrů od střelnicí je studna do které když posvitite tak uvidíte vchod do podzemí. A v lese určitým směrem v intervalech za našeho mládí byly litinové hřiby od větracích šachet. A Starcova hospoda?Vždy když jdu s vnukem okolo tak se tam vidím jak starýmu Starcovi pumpuju za tatranku vzduch do sudů. Kolik trampských kapel tam hrálo? A jaký to byl krásný čas?

Jaromír Podhradský / 8.9.2014 - 00:09

Teprve nyní jsem si přečetl příspěvek o padlém stromu na trati u Petrova. Pilu jsem zapůjčil, padlej strom jsem hlásil na policii a nebyla to jíva, ale akát. S pozdravem po letech J. Podhradský

Tomáš Kaňka / 28.12.2013 - 21:12

K článku týkajícího se pikovického mostu bych upřesnil čas výstavby nového - podle podkladů SŽDC se jednalo o rok 1972

Čihoský / 29.8.2012 - 17:08

Je mi skoro 60 let a v Pikovicích jsem prožil kus života.Pamatuji si,že lístky na vlak v 60 letech prodávala p.Čabanová.Chodila ke každému vlaku do pokladny.Na konci mostu je malinká budova a v té bydlel nějaký Eda s manželkou.Měli to jako chatu.Jednou mě ma mostě jako dítě porazila motorka a než přijela sanita tak jsem v tom domku ležel.

Horst / 5.9.2011 - 17:09

Pikovická střelnice je jenom krytí,ve skutečnosti se jedná o nedokončený výtah.Šachta je zalita betonem,stejně,jako zadní,servisní vstup.Je to taky jedinné místo,kde nikdy nebylo kopáno...

Marvin / 25.7.2011 - 20:07

http://www.youtube.com/watch?v=2Vyqezapl2M

Martin Nohejl / 15.2.2010 - 18:02

Dobrý den , to ocelové lanko nesloužilo jako lanovka přes řeku, ale jako pomoc pro dopravu klád pro stavbu nové chaty po původním majiteli Edovi Fialovi. Tj. první chata od oné lanovky ůpo levé straně ve stáni směrem od lanovky k Pikovicím. Jinak pokud Vás to zajímá tak moje maminka vlastní chatu nahoře ve stráni nad lanovkou. Chatu tam ze spáleniště vybudoval můj dědeček Gusta Krejza s Jirkou Čechem a kamarády a dali osadě jméno ORANG. Dědeček se mimochodem podílel i na stavbě nedalekého lesního hřiště a jeden čas pracoval i ve Starcově restauraci. Chatě zasvětil život a na ní i celkem mlád zemřel. e mi téměř čtyřicet let a jezdím sem asi od šesti týdnů takže Vám mohu pomoct doplnit co nevíte. Zdravím Martin

Jakub D. / 22.7.2009 - 19:07

Toho pohledu jsem se všiml. Drátovodu ne, budu ještě zkoumat. Myslím, že tam bohužel nebyla vůbec datovaná. Je tam i pěkný pohled Krhanic.

František Kefurt / 19.7.2009 - 19:07

V příloze dvojmagazinu Grand Expres a ČD pro vás "Putování podle pohlednic" na str. 18 je parádní fotka Pikovické zastávky s restaurací, čekárnou a hláskou, dokonce je rozeznatelný i drátovod k návěstidlu.

Marvin / 16.12.2008 - 19:12

To ano, asi to mělo důvod, aby dlouhá fronta výletníků z Pikovic, přicházela na zastávku odbavená, a neblokovala perón. To množství bylo šílené... Deštivý vlak tipuju na 50´léta, v té době tam začal jezdit můj děda, a vyprávěl mi o tom.

Jakub D. / 16.12.2008 - 17:12

Je na tom divné, že prodejna jízdenek byla na opačné straně než nástupiště. Ohledně toho "deštivého" vlaku, v jaký rok se o objevovalo? Netušíte. Vím, že z Braníka byla u některých vlaků poznámka, že jezdí pouze za hezkého počasí.

Marvin / 16.12.2008 - 13:12

Aha! Byla to pokladna, o čemž svědčí širší parapet okna z boku, a přístupová cesta,vymezená zábradlím,k němu. Nehledě na to,že mí předkové, mi už jako malému říkali, že tady kupovali jízdenky. A jelikož tu bylo oddílové návěstidlo,což dokazují i fotografie, tak z toho logicky plyne, že tu byl hláskař a prodával jízdenky. Mohlo ovšem jít jen o obsazování hlásky,jen v určité dny(údajně to tak bylo na Jarově),snad v sobotu a určitě v neděli, kdy se valil vlak za vlakem. V ostatní dny probíhal prodej v hospodě. Co se týká sunutého vlaku z Davle,a výchozího z Petrova, tak ten skutečně jezdil. Pak tu ještě byla specialitka, vlak,který byl zaváděn v neděli,kolem poledne a u něhož byl údaj: zavádějte v případě deštivého počasí.

Jakub D. / 15.12.2008 - 21:12

ad Marvin) Ano to mluvíme o tom velkém domku co stál vedle cesty směrem na Petrov. Mě však šlo o ten malý zarostlý naproti nástupišti. Tam je ta historie trošku zamotaná a verze o účelu této stavby se dost rozchází.

Marvin / 14.12.2008 - 21:12

Byl to obyčejný domek, možná tam bydlel nkdysi někdo od dráhy... Cca před 10-15 lety tam dvě sezóny fungovalo občerstvení alá zahradní restaurace. Asi 2 roky po uzavření objekt vyhořel, a zahrada spustla. Mimochodem,jsou tam stále výborný třešně-chrupka.

Jakub D. / 30.10.2007 - 09:10

Nějak jsem uvěřil tomu, že ten starý domek na pikovické zastávce je studna, ale proč má tedy komín?

Pavel Pávek / 19.6.2006 - 23:06

Chápu to dobře, že směrem od Prahy hned za cestou na Petrov vlevo od kolejí stával hospoda? Jsou tam jakési základy, pár zplanělých ovocných stromů a patrně bývalý vstup do sklepa.

Pavel Pávek / 25.3.2006 - 23:03

Pod medníkem ještě stojí budova někdejší restaurace U Starce. To bývala, panečku, legenda...

František Kefurt / 22.6.2005 - 23:06

Hlásku v Pikovicích pamatuju z padesátých let, kdy jsem jako dítě jezdil s rodiči na chatu. Byla už zrušená, ale torzo návěstidla ještě stálo. Všechno je velice dobře vidět na snímku té "ledové dřenice", hláska byla pravděpodobně v budově zastávky, protože si ještě matně vybavuju zbytky drátovodů a možná i jejich přechod na druhou stranu k návěstidlu. Možná už tenkrát byla zrušená, protože návěstidlo na snímku zřejmě už nemá rameno, stejně jako v době, na kterou se pamatuju. Jestli bylo návěstidlo i směrem do Davle nevím. Vedle budovy zastávky bývala hospoda, ze které se zachovaly jen základy ( nevím, jak je to teď, už jsem tam dlouho nebyl). Jízdenky prodával pan Čížkovský(?), bydlel v domku vpravo od cesty nahoru do Petrova. Ještě si vzpomínám, že nějakou dobu jezdil vlak, který sunul z Davle do Pikovic a odtud jel jako výchozí do Prahy. Nějaké přesné časové údaje si bohužel nepamatuju, protože mě nenapadlo, že to budu někdy potřebovat.

ing. Jiří Štefan / 3.6.2005 - 07:06

V zastávce Pikovice (nyní Petrov u Prahy) nikdy žádné návěstidlo nebylo. V domečku proti nástupišti je studna, zřízená někdy ve dvacátých letech. Podobný objekt (dnes zcela zapomenutý) je i ve stanici Luka pod Medníkem. Zde byl vybudován v souvislosti s překladištěm pro lanovku a kromě staveniště napájel vodou i požární nádrž, jejíž zbytky jsou ještě patrné u východu ze stanice. Studna byla v provozu ještě v letech 1963-1966, a v nádrži (už částečně zasypané), jsme jako kluci pouštěli lodičky.

Tomáš Mykl / 26.4.2005 - 21:04

Původně zde patrně býval jen propustek pod tratí, létě 1969 při prudké bouři bylo těleso tratě odplaveno do Sázavy, po té byla trť několik týdnů mimo provoz a byl posteven provozorní dřevěný most přes údolí. Nástupiště se zkrátilo jen před provizorní dřevěný most. Asi v polovině 70. let byl postaven nový most, nástupiště bylo prodlouženo opět až za most a koncem 70. let bylo zřízeno nové elektrické osvětlení, jehož stopy jsou na fotkách ze současnosti. Přirozeným vývojem se nástupiště zkrátilo opět jen před most, lampy byly zlikvidovány poměrně bleskurychle vandaly, kterými okolí Pacifiku vždy mimořádně oplývalo. Ještě se pokusím o dedukci k návěstidlu - podle všeho to na návěstidlo vypadá, stejně tak jako malý domek na opačné straně zastávky by mohla být hláska. Je ale nelogické, že i v tehdejší době, kdy se na nějaké úspory pracovních sil nehledělo, by jízdenky neprodával hláskař a budova zastávky byla na straně druhé, což ovšem nutně neznamená, že na straně nástupiště nebyla třeba budova hospody s nějakými pronajímatelnými pokojíky (proto ta dvě patra) a jízdenky se kupovaly v budově "hlásky" ...

Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

Email

Smažte slovo "SPAM" – jinak se zpráva neodešle
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM