Stará jízdenka

Na tom přejezdu pak dali novou 71čku s podstavcem a boční 71čkou a nyní tam jsou plasty

Peca Vlaky

 

Dobrý večer, měl bych zájem o DVD Posázavského pacifiku, které z nich by se dalo koupit. Děkuji za odpověď.

Jaroslav Hais

 

chodil jsem do školy v podzamčí jak se nekdopta je mi 79 let ale hodne pamatuji s PC neumim pracovat spise telefonem 607172382

stehlik jan

 

chodil jsem do školy v podzamčí jak se nekdopta je mi 79 let ale hodne pamatuji s PC neumim pracovat spise telefonem 607172382

stehlik jan

 

Takže přátelé na Dobříši bude v říjnu 2020 zprovozněno RZZ ESA s JOP, stařičké ústřední mechanické stavědlo uvedené do provozu v roce 1976 půjde na věčný odpočinek a nahradí ho moderní počítač.

Luboš

 

Dneska jsem ve svých 46+ letech zjistil, co je to "odvratná výhybka", u vás jsem na fotce viděl i jak vypadá. Díky.

Egi

 

K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Skochovice

Stavba tratě přes Skochovice

Vzácný snímek z roku 1934 zachytil příjezd prvního oficiálního vlaku do nově otevřené zastávky ve Skochovicích.

Vzácný snímek z roku 1934 zachytil příjezd prvního oficiálního vlaku do nově otevřené zastávky ve Skochovicích.

Roku 1895 je po dlouhých měsících přípravách zahájena stavba úseku Modřany – Dobříš. Jedná se o téměř 40 kilometrů dlouhý úsek, na který se později připojí trať z Čerčan. Proto bylo nutné určit, kde k samotnému spojení obou tratí dojde. Samozřejmě by bylo nejlepší, aby se tratě spojily přímo v některé ze stanic, odkud by jedna trať vedla na Dobříš, jedna do Čerčan a opačným směrem na Prahu. Jako nejpříhodnější by se pro takový záměr jevila plánovaná stanice v osadě Vrané. Odbočení dobříšské tratě hned ve Vraném by však znamenalo vést tuto trať přibližně dva kilometry souběžně s čerčanskou větví, což by bylo zbytečně nákladné. Proto bylo rozhodnuto dělení tratí posunout mimo vranskou stanici, a to až do osady Skochovice. Odtud by čerčanská trať pokračovala po pravém břehu řeky Vltavy a dobříšská trať by po velikém ocelovém mostě překročila vltavský tok a pokračovala dále na Dobříš. Posunutí celé vranské stanice až ke styku obou tratí se jevilo jako nereálné, jelikož ve Skochovicích nebyl žádný průmysl, tudíž žádná velká poptávka po službách železnice. Proti tomu ve Vraném byla od roku 1837 v provozu papírna, postavená na místě bývalého mlýna.

Výsledkem těchto úvah tedy bylo, že ve Vraném se postavila stanice, která byla společně s celou dobříšskou tratí odevzdána veřejné dopravě 22. září 1897. Ve Skochovicích se vybudovala pouze odbočka obou tratí, která byla uvedena do provozu 1. května 1900, což je termín, kdy byl zprovozněn spojovací úsek Skochovice – Jílové. Samotná skochovická odbočka leží v kilometru 29,671 dobříšské tratě, přičemž nultý kilometr se nachází v Dobříši. Vzhledem k tomu, že nultý kilometr čerčanské tratě se nachází v Čerčanech, můžeme též říci, že odbočka leží i v kilometru 34,833 této tratě. Ve Skochovicích se tedy střetává kilometráž obou tratí, takže ve společném úseku Skochovice – Vrané se setkáváme s dvojí kilometráží. Dále z Vraného na Prahu pak pokračuje pouze dobříšská kilometráž, čerčanská končí ve vranské stanici.

Stavba zastávky

Snímek z 5. června 2004 zachycuje budovu a kolejiště skochovické odbočky. Přímá kolej vede z Davle do Vraného a dále směrem na Prahu. Kolej připojující se z leva náleží dobříšské trati. V pozadí fotografie je možné spatřit vjezdové návěstidlo na odbočku. Dále za obloukem se pak nachází skochovická zastávka.

Snímek z 5. června 2004 zachycuje budovu a kolejiště skochovické odbočky. Přímá kolej vede z Davle do Vraného a dále směrem na Prahu. Kolej připojující se z leva náleží dobříšské trati. V pozadí fotografie je možné spatřit vjezdové návěstidlo na odbočku. Dále za obloukem se pak nachází skochovická zastávka.

Díky vranskému nádraží dochází k postupnému růstu osad Vrané i Skochovic, které jsou spolu odjakživa nerozlučně spojeny. Obě osady hospodaří vždy společně, jen společný název obce se měnil: Skochovice s osadou Vrané, Spojené obce Vran-Skochovic, Skochovice-Vrané. Nádraží v osadě Vrané však jasně definovalo za hlavní osadu do dalších let Vrané, což ostatně platí dodnes. Růst skochovické osady byl též významný, a to natolik, že necelých 40 let po zprovoznění dráhy bylo rozhodnuto vystavět zde zastávku. Tím by se železnice podstatně přiblížila obyvatelům Skochovic, kteří do té doby museli chodit na přibližně dva kilometry vzdálené nádraží ve Vraném. Zastávka byla slavnostně otevřena roku 1934, kdy zde zastavil první oficiální vlak, jež přišli přivítat snad všichni zdejší obyvatelé. Na zastávce byla postavena zděná výdejna jízdenek. K výstavbě dřevěné čekárny pro cestující však došlo až v roce 1951.

V současnosti skochovickou zastávku využívají jak místní obyvatelé při cestách do zaměstnání, případně rekreanti při cestě do svých chat. Často lze zaslechnout na zastávce i některou cizí řeč. To když zahraniční výletníci z místních kempů (převážně Holanďani) vyrazí za poznáním našeho hlavního města. Bohužel při pohledu na současný stav zastávky se člověku vybaví vzpomínka na nějaké zapadlé nádraží v Rumunsku a ne přibližně 20 kilometrů od Prahy. Hlavně co se týká dřevěného přístřešku pro cestující, jehož stav je opravdu alarmující. Robustní dřevěná konstrukce je tak zničena vandaly, že při dešti lidé stejně radši stojí opodál. Přitom se jedná o velice pěknou stavbu, která by jistě mohla svému účelu sloužit i nadále. Obdobný přístřešek stál do začátku roku 2007 i na zastávce Jarov. Bohužel díky jeho katastrofickému stavu se zřítil během vichřice v noci z 18. na 19. ledna 2007. Poté byl nahrazen naprosto nevzhlednou ocelovou konstrukcí. Byla by škoda, kdyby se něco podobného stalo i na skochovické zastávce.

Nehody na skochovických přejezdech

Kompletně rozdrcený automobil Škoda Favorit, jež se v pondělí 2. ledna 2006 střetl s motorovou lokomotivou 714.025. K něhodě došlo na železničním přejezdu ve Skochovicích (km 35,463), přičemž příčinou nehody bylo nerespetování varovných značek u přejezdu ze strany řidiče automobilu. Ačkoli nehoda vypadá děsivě, oba pasažéři osobního aotomobilu nehodu přežili.

Kompletně rozdrcený automobil Škoda Favorit, jež se v pondělí 2. ledna 2006 střetl s motorovou lokomotivou 714.025. K něhodě došlo na železničním přejezdu ve Skochovicích (km 35,463), přičemž příčinou nehody bylo nerespetování varovných značek u přejezdu ze strany řidiče automobilu. Ačkoli nehoda vypadá děsivě, oba pasažéři osobního aotomobilu nehodu přežili.

V okolí Skochovic se nachází řada železničních přejezdů, které se staly svědky řady střetnutí vlaků s automobily. Jedna z takových nehod se stala v pondělí 2. ledna 2006 krátce před třetí hodinou odpoledne. V tuto dobu došlo na železničním přejezdu ve Skochovicích (v km 35,463) k těžké dopravní nehodě, při níž se střetnul osobní automobil s projíždějícím osobním vlakem do Čerčan (lokomotiva 714.025 + 3x 010). Při střetu došlo k těžkému zranění osádky automobilu Škoda Favorit, kterou tvořila dvojice mladíků (oba 19 let). Automobil byl nárazem roztržen na dva kusy a je malý zázrak, že osádka i přes těžká zranění vůbec přežila. Při střetu se automobil dostal mezi vlak a taras plotu u přilehlého domu. Na místo se dostavila jednotka PO HZS Středočeského kraje ze stanice Jílové u Prahy a krátce nato i jednotka PO HZS ČD Praha ze stanice Chodovská. Za jejich spolupráce proběhlo složité vyproštění osob hydraulickým nářadím a následné předání záchrance k ošetření a převozu do nemocnice. Jedna osoba byla transportována vrtulníkem. Poté byl vrak Favorita navijákem vyproštěn a naložen na vozidlo odtahové služby. Jednotka drážních hasičů pak provedla úklid místa nehody.

Škoda na automobilu byla odhadnuta na 50.000 korun, 63.000 korun na vlaku a 10.000 na drážním zařízení. Ze strany jízdy osobního automobilu je přejezd na pozemní komunikaci označen a zabezpečen dopravní značkou „Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný“, doplněn o dopravní značku „Stůj, dej přednost v jízdě“. Ve směru jízdy osobního vlaku je umístěno v kilometru 35,696 výstražné neproměnné návěstidlo s návěstí „Pískejte“ na vzdálenost 260 metrů před přejezdem. V tomto úseku tratě je rychlost 60 km/h, která nebyla překročena, strojvedoucí použil rychlobrzdu při rychlosti 48 km/h a brzdil 97 metrů až do zastavení. Těžko lze přičítat zavinění nehody někomu jinému než řidiči automobilu, který porušil zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v paragrafech 28 a 29. Navíc se jedná o přejezd před železniční zastávkou Skochovice ze směru od Prahy, který je dobře přehledný.

Aktualizace: 18. prosince 2016
Text: Džurný Jakub; Za poskytnutí informací děkuji Ladislavu Ryšánkovi
Autoři fotografií a majitelé archivu starých pohlednic jsou uvedeny vždy pod snímkem.
Jízdenky: Jan Beneš

Použitá literatura:
100 let trati Čerčany - Ledečko - Kácov | Martin Navrátil | 2001
Posázavský pacifik | Miroslav Berka | NADAS 1991

Komentáře 

Jiri suchy / 27.4.2015 - 17:04

za mych mladych let jsme s rodicema jezdili do skochovic na cele prazdniny k babicce. hospudka u Hartmanu byla vyhlasena. i smisene zbozi bylo dobre zasobovano. Mezi chatari byl dodry vztah. a tech hub co vsude rostlo. Rad na to vzpominam

Ondřej R. / 28.9.2011 - 11:09

Luboš - Mechaniky slouží i v Malé Hraštici. Ovšem jen 2x do roka, kdy je ve stanici zrušena výluka dopravní služby a stanice je obsazena výpravčím (z důvodu křižování s parním vlakem). Nicméně, jsou stále funkční.

Luboš / 27.9.2011 - 17:09

23 a 24.9.2011 jsem projížděl odbočkou Skochovice směrem Dobříš a všechny světelná návěstidla odbočce jsou v provozu a odbočka je stále obsazena signalistou, a korát je divné, že když tu odbočku modernizovali, tak proč ovládání odbočky nepřenesli do Vraného nad Vltavou. Mechanická návěstidla zatím stále slouží v Měchenicích, Čisovicích a Mníšku pod Brdy.

Ondřej R. / 6.4.2011 - 22:04

Na skochovické zastávce byl na místě starého přístřešku pro cestujicí postaven nový. Plechový, modré barvy.

Franta Pej. / 16.2.2010 - 11:02

Jen bych doplnil k fotce č. 4, kde je nápis Trnová. Katastrálně asi ano. Ale místo na fotce nacházející se na levém břehu Vltavy, se jmenovalo "Na Leznici" a budovy patří ke staré vorařské hospody "U Boudníků", založené 1776 a momochodem až do svého zrušení v 80 letech minulého století, stále ve správě rodiny.

Tonda Č. / 24.7.2009 - 13:07

Já jenom dodám, že přivolávačky nejsou v provozu i když jsou připravené. Jejich nezapojení je taková debilita, na kterou mohli přijít jen páni tam nahoře. Jsem zvědav, jak se bude jezdit, když má být signalista při průjezdu vlaku v boudě, zatímco bude muset bejt u vjezdu s lízátkem. Co z Davle/Měchenic, ale z Vraného. Další blbost: Nechápu význam předsunutí vjezdového návěstidla "S" před zastávku. Kromě chození s RPP signalista nemá přehled o volnosti VC ve svém obvodě. Těch hovadin je mnohem víc. A už vůbec nemluvě o tom, že přejezdy dělaj bordel při sebemenším přepětí a pak je doprava v pr..., protože se musej psát rozkazy, jezdit pomalu atd.. Stejně tak JOPka v Braníku - věčně v háji. Z tohodle vyplývá, že mechaniky jsou spolehlivější, než elektriky...

Dany681 / 24.7.2009 - 11:07

Brácha na té odbočce dělá signalistu,už je to dávno nově udělané. Akorát je problém, když je léto a všechno tam vyroste, musí vyjít ven z boudičky a potvrdit volnost vlakové cesty. V zimě takový problém není. Jenže tohle nevyřeší žádné zařízení

Kozza / 23.5.2009 - 12:05

Upřesnění: V našem udržovacím obvodě máme mraky světelných návěstidel, ale ani jedno s dvouvláknovými žárovkami. Ty jsou jen pro PZS a jen některých typů. O LED optikách zatím nic nevím. Jesli jsou na cestě, tak hodně daleko. Dráha zatím nedokázala prosadit ani náhrady bývalých telefonních žárovek do pultů. To zapojování byla taky prča. Soukromník se zase předvedl. To jen na okraj.

Jakub D. / 17.5.2009 - 20:05

Nemá někdo fotky nových návěstidel a přejezdů ve Skochovicích? Hodil by se mi nějaký obrázek sem na web.

Hubert / 20.2.2009 - 10:02

Od 25.2 po dobu 10 dnů bude probíhat výluka zabezpečovacího zařízení na odbočce Skochovice.Dojde k demontáži stávajících mechanických návěstidel,přestavníků a závorníků výhybek 1 a 2.Po dobu výluky bude odbočka obsazena výpravčím,výměny budou zabezpečeny zámky a průjezdy odbočkou na ruční přivolávací návěsti.Postupně dojde k aktivaci světelných návěstidel a předvěstí,elektrických přestavníků a přejezdového zabezpečovacího zařízení na dvou přejezdech,které bude závislé na návěstidlech odbočky.Proto je návěstidlo od Vraného až před zastávkou a přejezdem.

Jakub D. / 9.2.2009 - 21:02

V jízdním řádě z roku 1963 – 64 jsem našel osobní vlak, který začínal na zastávce ve Skochovicích. Jezdil pouze v neděli a ve svátky a ze Skochovic odjížděl v 17:19. Poté směřoval do Braníka, kde jeho cesta končila.

Marvin / 3.1.2009 - 07:01

Koukal jsem,že vjezdové náv. na odb. od vraného je hodně daleko před zastávkou,takže se chlapci dost proběhnou, až jim nebude chodit přivolávačka...

Marvin / 29.12.2008 - 19:12

Oprava:nebudou... Bude to nadále normální odb.se signalistou.

mechanikofil / 28.12.2008 - 18:12

Předvěst od Vraného už také stojí.

Marvin / 27.12.2008 - 21:12

A nebudou tam asi cesťáky?

Jakub D. / 27.12.2008 - 15:12

Ano je to pravda. Návěstidlo je již před zastávkou. Nevím však kde je předvěst. Současná je totiž zcela logicky moc blízko. Jen ta návěstidla mají pruhy. To bude do odbočky 60 nebo jiné návěstidlo nebylo po ruce? Nejsou od téhle rekonstrukce nějaké papíry, dokumentace?

Ondřej R. / 26.12.2008 - 22:12

Tak světelná návěstidla už stojí. Na Štědrý den jsem jel kolem a už tam byla. Zatím zneplatněná. Ve směru od Prahy mi přišlo, že je návěstidlo umístěné už před zastávkou a ne za ní jako současné mechanické návěstidlo. Ale jistě to nevím, jel jsem autem po druhém břehu Vltavy. Každopádně, konec dalších mechanik se blíží :( Neví někdo kdy by měla být návěstidla zprovozněna?

Petr1 / 9.12.2008 - 07:12

Světelná návěstidla jsou jednodušší, ale mají nevýhodu stálého odběru energie i když je klid. Také jsou zatím osazeny drahými (dvouvláknovými)žárovkami, které svítí i ve dne. Ale návěstidla ze svítících diod jsou už na cestě.

Michal Thuma / 8.12.2008 - 11:12

Pamatuji si, že jsem jel před 20 lety v Rakousku koridorem - rychlost 160km/h a VŠUDE byly mechanické semafory a staré mechanicke závory. A určitě ji nikdo neovládal ručně ;-)

Ondřej R. / 7.12.2008 - 11:12

U přejezdu už stojí výstražníky, zatím jsou ovšem mimo provoz. Takže přes odbočku je pořád pomalá jízda.

Jakub D. / 6.12.2008 - 19:12

Tak to je zajímavé, že už je to připravené. Co přejezdy ve Skochovicích, už jsou hotové nebo ne? Dlouho jsem tam nebyl, tak nevím. Nemá někdo podrobnější informace o úpravě Skochovic? Měchenice však stále zůstanou mechanické, ačkoli nevím nakolik je tahle stanice vůbec potřebná.

Ondřej R. / 6.12.2008 - 18:12

Dnes (sobota 6.12) jsem projížděl vlakem stanicí Vrané nad Vltavou. A co nevidím, kus od skladištní rampy jsou u kolejí složená nová návěstidla. Nejdřív jsem si myslel, že po Zbraslavi přijde na řadu Vrané a stanice bude vybavena návěstidly (nikdy jsem nechápal proč tak velká stanice nemá odjezdová návěstidla, když třeba Čisovice je mají). Ale jak jsem tak o tom během jízdy přemýšlel, tak si myslím, že se jedná spíše o návěstidla pro Skochovickou odbočku. Označení návěstidel - L (vjezdové od Čerčan), ML (vjezdové od Měchenic -Dobříše), S (od Prahy) a jejich předvěstí - PřL, PřML, PřS tomu napovídá. Průjezd odbočkou do a od Dobříše bude nejspíš možný rychlostí 60 km/h, hádám tak podle světelných pruhů na návěstidlech (a pochybuji že to bude 80, nebo 100 km/h ;-)). Zdá se, že se tedy blíží konec dalších mechanických návěstidel na trati. Po Zbraslavi přichází na řadu Skochovická odbočka. Jsem rád za každou modernizaci, která trať trošku vylepší, ale rušení mechanik je mi vždycky líto. Myslím, že namontování nějakého elektromotoru přímo pod návěstidlo, který by zvedal ramena a ovládál se na dálku + nový nátěr návěstidel, by vyšlo levněji než koupě úplně nových světelných návěstidel. Nejvíc mě mrzí to dvouramenné návěstidlo od Prahy. Hádám, že kromě Čisovic už pak na 210 žádné nezůstane, a v Čisovicích se defacto vůbec nekřižuje, takže tam se druhé rameno stejně nepoužívá. Mno ale můžem být rádi, že se na trati vůbec něco děje že. Tady jsou fotky, kvalita nic moc, fotil jsem je z vlaku: http://img176.imageshack.us/img176/2921/nvstidla1dz2.jpg http://img134.imageshack.us/img134/8616/nvstidla2yr6.jpg

Přidat komentář

!!!POZOR!!! - KOMENTÁŘE JSOU DOČASNĚ ZABLOKOVÁNY - !!!POZOR!!!

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM