Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka

https://www.trampsky-magazin.cz/blog/legendarni-hospoda-u-starce-uz-neni-zavrena-748.html

Marty

 

Chtěla bych vám moc poděkovat, jelikož vaše fotografie udělaly velkou radost mé 96ti leté pratetě, která v tomto sanatoriu byla ve službě od roku 1938 a stále na to vzpomíná a díky vašim fotografiím s ...

Hana Krůčková

 

Dobry den, jak se dozvim ktery ze spoju mezi Cercanami a Ceskym Sternberkem jsou s historickou lokomotivou? Dekuji Jan Komarek

Jan Komarek

 

Dobrý den, zdravím vás z Mníšku pod Brdy, kde jsem kronikářkou. Ve vašem článku mě zaujala jistá fakta. Ráda bych na vás získala kontakt. Děkuji a zdravím. Věra Havlišová

Věra Havlišová

 

Chci potvrdit to na co vzpomíná Zděnek Neuman. Dobře jsme se znali a užívali jsme si volné chvíle na návsi s místními kamarády, kde se hrál fotbálek (okínka, na schovávanou, na řemesla apod.) V 60 l ...

Jan Krutský

 

Všiml jsem si, že je zde uvedený i popis původního nádraží. Což je super a bylo by to skvělé u všech stanic. Dovolil bych si tyto údaje upřesnit. Výpravní budova nebyla typu 56/H -takovou normálii ani ...

Ondřej R.

 

K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Luka pod Medníkem

Historie nádraží

Luka pod Medníkem se nachází na 14 kilometrů dlouhém úseku tratě z Jílového u Prahy do Skochovic. Stavebně se jednalo o nejobtížnější úsek posázavské trati. Jeho stavba byla zadána roku 1898 firmě Osvalda Žiwotského a J. Hraběte. K dokončení stavby došlo o dva roky později a veřejnému provozu začal úsek sloužit od 1. května 1900, čímž došlo ke konečnému propojení tratě z Čerčan do Modřan.

V nově otevřeném úseku byla vybudována stanice Davle, zastávka Pikovice (dnes Petrov u Prahy) a zastávka Luka-Mědník (německy Luk-Mednik). Později (minimálně od roku 1911) byl název změněn na Luka-Medník a od roku ... odkaz na celý text.

Staré fotografie a pohlednice

Komentáře 

Marty / 23.5.2018 - 21:05

https://www.trampsky-magazin.cz/blog/legendarni-hospoda-u-starce-uz-neni-zavrena-748.html

Bertram Nedbal / 12.6.2016 - 18:06

Ten nový přístřešek v Lukách se jim celkem povedl..

Ondřej / 4.6.2015 - 19:06

Nevíte něco bližšího o bývalé lanovce v Lukách?Nějaké fotky,odkud kam vedla?

Krehan / 12.7.2013 - 17:07

12.7.2013 To co se dříve líbylo to je dnes zničeno.Budova se rozpadá ,přístup je zarostlí a nový přístřešek zreznul dřív než ho postavili. Chcete vidět hezká Luka tak si sežeňte fotky. Zdar lepší železnici.

Pavel B. / 2.6.2013 - 11:06

Zdravím, pan Eminger bohužel již před několika lety zemřel (cca 2009).

Jakub D. / 31.3.2013 - 15:03

Mohl by se mi prosím ozvat pan Emingr ohledně fotky původní zastávky. Díky Jakub

MILENA / 1.8.2012 - 13:08

Poradí mi, prosím, někdo, kde přesně stojí ( stávala )v Pikovicích Starcova restaurace?Můžete ji označit na mapě? Děkuji Milena

Voltner / 21.5.2012 - 17:05

Považuji případné obnovení stanice Luka p/Med. za nerozumný počin. Jezdím do této nyní zastávky od roku 1947. Propustnost zastávky je dostatečná. Stačí se jen podívat na současný jízdní řád. Místo druhé nádražní budovy nyní stojí pěkná stavba.Její majitelé upravili prostor po dvou zrušených kolejích na krásný prostor, který průběžně udržují. Jediné co zde hyzdí prostor je zdevastovaná nádražní budova. Proboha, jen z ní nedělat další hospodu.

Tonda Č. / 4.4.2012 - 18:04

Výpravčí zde 100% nebude, maximálně to bude dálkově ovládaná dopravna (výhybna) z Jílového.

PAVELKOVÁ DÁŠA / 2.4.2012 - 16:04

OPĚT ZDRAVÍM Z LUK POD MEDNÍKEM.NADRAŽNÍ BUDOVU JE MOŽNO SI PRONAJAT JAK JSEM SE DOVĚDĚLA NA ČD.ALE PLUNUJE SE TADY DRUHA KOLEJ KTERA BYLA ODSTRANĚNA SNAD PŘED 10LETY TAKŽE JE V PLÁNU ZNOVU NADRAŽI OSADIT VYPRAVČÍM.UVIDIME?!!!PAVELKOVÁ.

Lubomír Schuss / 18.3.2012 - 15:03

Sháním spojení na kamarády z mladých let. Ozve se někdo???

Petr Filipčík / 11.1.2012 - 23:01

Dobrý den,velice mne zajímá uvedená stará trafostanice,o kterou bych měl zájem koupit.Jsem zběratel a rád bych ji uvedl do stavu ve kterém byla za mlada předem děkuji za odpověd.Petr Filipčík

Jakub D. / 19.10.2010 - 12:10

Na zastávce V Lukách byl postaven nový přístřešek pro cestující. Nenašla by se u někoho fotka? Díky

Jakub D. / 18.10.2010 - 08:10

Netuší někdo jestli v době výstavby přehrady na Slapech, nestála v Lukách u jílovského zhlaví nějaká remíza pro lokomotivu? Na leteckých snímcích z té doby se tam nějaký takový objekt ukazuje a též jsem o něm našel zmínky v projektu na úpravu stanice před samotnou realizací výstavby. Přesto není jasné, zda tam ten objekt opravdu stál nebo ne. Díky

Jakub D. / 9.8.2009 - 19:08

Jestli má kdokoli zájem o nějakou nepoužívanou budovu na lokálce, tak ať se mi ozve na mail.

Tonda Č. / 3.8.2009 - 18:08

Přesně, já bych měl zájem o domek bývalé výdejny ve Skochovicích, ale jak píše p. Pavelková, Dráhy raději nechají zrušené objekty (nicméně stále v jejich majetku) raději pomalu rozpadat, než by je darovala, ba třeba jenom prodala za směšnou částku železničním nadšencům. Zlatý časy "*ČSD*".

Dvorak / 3.8.2009 - 12:08

Je hanba jak ČD nechávají tuto ale i jiné drážní budovy chátat. Za to by někdo měl být hnán tvrdě k zodpovědnosti. Proč se budovy nepředají - třeba k bezplatnému užívání - železničním nadšencům? Ti by je udržovali při životě třeba do doby, kdy by mohly znova ožít. Hlavně že vedení drah bere stovky tisíc měsíčně.

Jana Matzova / 29.7.2009 - 16:07

Dobrý deň. Pred dvoma dňami som sa vrátila z vlakového vandru pozdĺž Sázavy. Louka podMednikom ma upútala. Sklamala ma zdevastovaná stanica. Ale kraj je to nádherný. Rada sa tu vrátim a verím že tu nájdem "hospodu so starými trampami, ktorí navrátia ducha straého Medníku. Drží palce aby sa to podarilo Jana "Amazonka" Matzová - Prakovce (SR)

PAVELKOVA DADA / 17.7.2009 - 12:07

DOBRY DEN PIŠU VAM OHLEDNĚ ZDEVASTOVANE ČEKARNY V LUKACH POD MED.MĚLA JSEM ZAJEM O AREAL ČEKARNY NA PRONAJEM NEBO KOUPI A HLAVNĚ ZBUDOVAT MALOU HOSPODU KDE BY JSME SE VŠICH NI STAŘI TREMPI SCHAZELI A ZAROVEN VRATIT STAREHO DUCHA MEDNIKU ZPĚT ALE ČD CHTELY NEHORAZNE PRACHY TAKŽE TO RADĚJ NECHAJI SPEDNOUT BYDLIM 20M,OD ZASTAVKY ADENĚ ZDE PROCHAZIM JE MI STOHO VŠEHO HODNĚ SMUTNO JESTLI CHCETE NĚJAK POMOC OZVĚTE SE BABA MERI

Jakub D. / 21.12.2008 - 20:12

Copak to v Lukách vyrostlo u původní budovy za barák? To padla za oběť ta drážní budova, která v dřevních dobách sloužila jako výdejna jízdenek, že?

Jakub D. / 26.5.2008 - 07:05

No určitě by to bylo zajímavé, ale jak moc je to reálné to nevím.

vavrinec / 24.5.2008 - 19:05

Dobrý den, doslechl jsem se, že ůdajně by měla být Luka v budoucnu opět stanicí, neboť prý dosti chybí při křižování vlaků. Neví o tomto prosím někdo něco více?

Václav Emingr / 24.3.2005 - 10:03

Luka pod Medníkem Jezdím (nejdříve jsem byl vožen) do Luk od svých několika měsíců, takže přes 60 let. K zastávce: byla nejdříve na starém místě o něco ku Praze, v místech, kde je drážní domek, který obývali manželé Kufnerovi. Pan Kufner byl drážní zaměstnanec a prodával lístky z okénka na záp. straně domu. Vedle byla dřevěná čekárna(zbouraná v listopadu 2003), která po přesunu nádraží sloužila jako skladiště a prodejna uhlí.Kolejiště bylo údajně rozšířeno za války,kdy se odsud vozily materiály do tunelů.Při stavbě slapské přehrady byla postavena lanovka a vozila písek na přehradu. To,co je dnes nádraží, byla strojovna lanovky ( k Jílovému vyšší objekt) a zařízení a kanceláře staveniště. Po skončení stavby a demontáži zařízeníse sem přesunula již stanice s výpravčím. Křižovalo se zde mnoho vlaků a na vedlejších kolejích byly od pátku a soboty připraveny vlaky na nedělní nápor večer do Prahy. Tehdy byl jízdní řád nejen letní a zimní ale i sobotní a nedělní(mnoho vložených vlaků). Jako kluk se pomatuji, že v případě návalu se přidávaly vagóny v Braníku.V devadesátých létech bylo postupně rušeno křižování vlaků v Lukách, potom stanice přeměněna na zastávku, vytrhány dvě koleje a v roce 2003-4 zrušen prodej lístků. P.S. Pokud máte zájem mohu poslat foto starého nádraří a čekárny z třicátých let a asi poslední foto čekárny týden před zbouráním.

Jan Krivánek / 31.1.2005 - 10:01

Jen bych doplnil předchozí příspěvek o stanici v Lukách. Domnívám se,že stanice v Lukáchbývala vícekolejná již před dávno před 50tým rokem. Před vlezdem do stanice od Prahy je umístěna (nebo tam alespoň bývala) výhybka a pamatuji se, že přes víkend bývaly tyto "reservní " koleje plné odstavených vozů, které v neděli večer posilovali dopravu rekreantů zpět do Prahy. Zažil jsem také jako 10leté dítě, v době,kdy tunely od Davle po Jílové byly pro vlakovou dopravu uzavřeny, útok "kotláře" na vlakovou soupravu, nepamatuji se bohužel, kdy a kde, to bylo, domnívám se, že někde v okolí Vraného. Letec výstražnou palbou zastavil vlak, nechal lidi vystoupit, všichni jsme utíkali někam nahoru do strání, on se zatím otáčel nad protějšími vrchy a odhodil do řeky přídavnou palivovou nádrž. (Tenkrát jsem si myslel, že to byla bomba) Jenže pak se už k dalšímu útoku na vlak nevrátil, asi za hodinu jsme jeli dál do Měchenic. Po válce jsme si z těch uzavřených tunelů nosily domů různé podivné součástky, které se tam a v okolí ještě hodně dlouho povalovaly. Takže si myslím, že se tam ta výroba asi přece jen rozběhla. Různá munice a vyjímečně i rezavé zbraně se tam povalovaly a hlavně v Pikovicích nejvíce v okolí Sekanky ještě kolem roku 50. Míval jsem snad ještě kolem roku 70 doma strojní pušku, kterou jsem používal k otevírání těžkého příklopu na studni.

Vladimír Plch / 27.1.2005 - 21:01

Cha,cha,cha! Vidím,že jste skutečně hodně mladí a já zase hodně starý, zkrátka pamětník dávných dob. Na téhle trati jezdím od dob válečných,ale to si zase tak moc nepamatuji. Dobře si ale všechno pamatuji asi tak od roku 1950. Tehdy byla stanice asi 200 metrů zpět ku Praze, je tam přece z té doby původní nádražní budova, dokonce v dost původní podobě, snad i s původním označením stanice. V budově nebyla čekárna, jen výdejní okénko na jízdenky (je vidět ještě jak to bylo zazděno), čekárna byla vlevo od nádražní budovy, velká, dřevěná, vpředu celá otevřená, krásná poctivá tesařeská práce, byla zbořena asi tak kolem roku 1980. Poslední léta byla požívána jako skladiště paliva pro prodej chatařům. Škoda ji, nikomu nepřekážela a byla velice zachovalá. Uvntř byla "vyzdobe- na" velkým množstvím vyřezaných nápisů. Když se stavěly Slapy, bylo postaveno na místě dnešní stanice překladiště cementu a zařízení lanovky, kterou se cement přepravoval do betonárky v Teletíně a pak na Slapy. Zařízení lanovky bylo v menší budově, vpravo od dnešní staniční budovy. Kdy byly tyto budovy využity pro novou stanici a zastávka posunuta do dnešních míst přesně nevím, řekl bych tak asi 1958. V původní staniční budově snad tehdy nebyl "pan přednosta" s červenou čepicí, jen pan a paní Kuffnerovi, ale v malém domečku vpravo od budovy staré stanice (asi 20-30 metrů, myslím,že ještě stojí), byla umístěna různá železniční zabezpečovací zařízení, také telegraf. Paní Kuffnerové někdy kolem toho roku 1950 ujel vlak nohu, když se snažila odehnat kozu z kolejí, ale sloužila statečně dál s dřevěnou. Třeba byste se ještě po nich dneska doptali. Vedle budovy staré stanice stojí budova staré restaurace "U Jirků", měli v nájmu kdysi i bývalou Starcovu restauraci na posázavské stezce, paní Jirková žila ještě někdy kolem roku 1970. Od 70. let do Luk jezdím zřídka. Obraz dnešní stanice Luka pod Medníkem je obrazem dnešní doby.

Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

Email

Smažte slovo "SPAM" – jinak se zpráva neodešle
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM